fredag, 17 august 2018

Det rullende klasseværelse

søndag, 10 oktober 2010 02:00

I  uge 39 var vi på tur med ”Det rullende Klaseværelse”. ”Vi” var fire elever: Thea, Abdi, Nicky og Martin samt to lærere – Bjarke og Ruth. Målet for turen var at anskueliggøre geografiundervisningen på en anderledes levende måde ved at køre turen langs den Jyske Højderyg for at se på istidslandskaber.

Måden, hvorpå vi arbejdede med dette tema, var både at se tingene i virkeligheden og kombinere dette med teorien, som vi havde med i vore mapper samt adgang til via pc og camperens trådløse netværk.

Turen startede mandag formiddag efter et dejligt morgenmåltid på skolen og en morgensamling i plenum omhandlende jordens forskellige historiske tider.Studier i det rullende klasseværelse

Camperen var hurtigt pakket af en flok elever med spændte forventninger! Af sted gik det, men vi nåede ikke længere end til Skamlingsbanken, hvor vi holdt første stop for at spise vores frokost. Vi nød virkelig den flotte udsigt og den dejlige mad – er der mon noget, der smager bedre end rugbrødsmadder i naturen?

Næste mål var Vejle Ådal, som viste os sporene efter en gletcher. I Vejle fik vi desuden lejlighed til at tage hul på vores egen fortolkning af en istid årgang 2010: vi besøgte en isbar og smagte på deres vidunderlige produkter. Videre herfra til Silkeborg Søerne, som ligger på en smeltevandsslette. Her fandt vi en dejlig campingplads, hvor vi slog os ned for natten. Eleverne var her bare super gode til at træde til med madlavningen, som bestod af hakkebøffer og pølser stegt på grill med dejligt tilbehør. En dejlig aftentur i den smukke natur ved Gudenåen afrundede en super dag, hvor den naturlige træthed hurtigt overmandede flokken.

Dag 2 startede for Abdis og Bjarkes vedkommende med en frisk løbetur på 7 km, godt gået! For vi andre med bad og klargøring af morgenmad, så vi alle kunne starte ud mod dagens strabadser med depoterne fyldt godt op. ”Man tænker bedst efter at have spist”, sagde Martin og det er jo ganske vist. J

Efter en lille omgang teori med arbejde i vore mapper ramte vores anden istid årgang 2010 os i Silkeborg - igen en kold, men dejlig oplevelse.

Turen gik derefter mod kalkminerne: ” Daugbjerg Kalkgrube”, som er Danmarks ældste kalkmine med aflejringer skabt for 60 millioner år siden. Turen ind i minen var spændende, om end trang og eleverne var enige om, at de nødigt ville have skullet arbejde her, som børn tidligere har måttet for at bære kalken ud af de lave gange, hvor ingen andre hjælpemidler på den tid, hvor kalken blev udvundet, var taget i brug.

Uden mad og drikke dur helten ikke...Anden overnatning skete i Arden, hvor vi fandt en dejlig primitiv overnatningsplads, hvor vi kunne lave bål til at varme os ved og tilberede vores mad ved. Samtidig gav bålet os lys til en smule teoretisk arbejde i mapperne, om end maverne knurrede og kulden indfandt sig.

Dag 3 tog vi af sted allerede medens eleverne endnu lå og snuede. De var dog hurtigt vågne og kom ombord i kortspillet, som havde været en super underholdning på hele turen. Snart mente Martin dog, at han manglede brændstof til hjernen, han tabte i kortspil, hvorfor vi stoppede og indtog vores dejlige morgenmad med blødkogte æg og det hele.

Målet for denne dag var at se morænelandskabet omkring Mols Bjerge samt besøge Århus, som ligger i et landskab af hævet havbund. Her mødte vi så vores tredje istid årgang 2010, en dejlig isbar i centrum af Jyllands hovedstad, smilets by – man forstår hvorfor.

Vel hjemme efter en dejlig og vellykket tur tog alle deres tørn med at få rengjort camperen, så den blev klar til næste tur.

Hvad der var det bedste ved turen?

Jo, ifølge Abdi: ”Det bedste var, at det var stille og roligt, det vil sige, at det var en afslappende og hyggelig tur” og ”Vores moderne version af ”en istid” var at smage på is i tre forskellige byer, nemlig Vejle, Silkeborg og Århus, hvor Århus igen var en sikker vinder”.

Og ifølge Nicky og Martin: ”Camperturen.  Nicky og mig synes camper turen var specielt god pga. det gode sammenhold vi fik sammen og støtte. Højdepunkterne var helt klart maden når vi grillede – Nicky og mig, Martin - var bare de bedste til og styre det med bøfferne.

Vi fik is hver dag, mmmh de smagte godt. Den bedste var helt klart i Århus, det var den bedste shake og den bedste udsmykning.

Nicky og mig legede totalt campister og spillede helt vildt meget kort på denne såkaldte camper tur.

”Røvhul” hedder det spil, vi spillede med kortene. Det var kanon hyggeligt og rigtig god og godt tidsfordriv.”

Du kan se en billedkavalkade fra turen her.

Elitesmiley

Se vores tilsynsbesøg ved at klikke på billedet.

Arbejdstilsynet

Se vores seneste besøg af arbejdstilsynet