Tirsdag, 10 December 2019

  • 4
  • 1
  • 2
  • ophold1
  • 7
  • 3
  • ophold2
  • ophold3
  • 6
  • dyk6

For fuld gas…..

Mandag, 21 Februar 2011 01:00

Turen gik i første omgang til ”Shiefhebewerk Sheerbreck”. Her så vi, hvorledes de fragtede flodbåde op og ned i store ”badekar” (50m x 18m). Det var et ganske imponerende syn, hvorledes man med kontravægte kunne hæve og sænke disse enorme ”badekar” med skibe ombord.

Herefter gik turen til Wolfsburg. Vi startede med at tage i et af Nordtysklands største badeland. Her var der både bølgebassin, 2 vandrutchebaner, boblebad, 50 meter svømmebassin, 1, 3 og 5 meter vipper samt mulighed for at svømme uden for i et strømbassin, alt i alt en rigtig fed oplevelse.

Så gik turen til Autostadt, som er VW koncernens bil by.Et af turens hovedformål – her kunne man se de forskellige mærker som VW ejer - Seat, Audi, Bentli, Skoda, Bugatti og naturligvis VW. Hvert mærke har sit eget hus, som i sig selv er et kunstværk. Autostadts kendetegn er de to 45 meter høje tårne, som står og troner i området. De to tårne kan indeholde 748 biler tilsammen. Tårnene bruges som magasin til udleveringen af biler, der er købt og som ønskes afhentes i Autostadt. Der udleveres ca. 500 biler om dagen i Autostadt. Vi var på en rundtur i bus på selve fabrikken, som er den største fabrik i Europa. Selve området er omkring 6 km2. Den største fabrikshal er 2,6 km lang og 300 meter bred, en anden er 1,3 km lang og 300 meter bred. Fabrikken bruger så meget el at den har sit eget kulkraftværk. Hvis man tog det samlede areal, som er under tag kan man dække Monaco. Vi så, hvorledes bilerne blev malet og hvordan al svejsning næsten blev udført af robotter. Der var enkelte svejsninger, som stadig skulle udføres af mennesker, idet robotterne ikke kunne komme til. Al blik som bruges i produktionen ankommer på enorme ruller. Disse skæres så ud i passende stykker og presses så til den form, som man skal bruge. Motor, gearkasse og undervogn kommer fra en anden fabrik og samles så her.

Når bilen er færdig kommer der en skarp kontrol af lak, motor osv. Der er folk, som er specialuddannet til at foretage denne kontrol. Der er et kæmpe område, som ikke laver andet end at kontrollere biler inden de udleveres. Når en bil er færdigproduceret bliver den udstyret med en transponder, således at man altid kan finde den igen. Herefter køres den ud på en enorm parkeringsplads og står der, indtil den enten udleveres eller bliver kørt væk til forhandlere i hele verden. Det sker til tider at en transponder går død for strøm, og man må opgive at finde bilen og meddele dem, som skulle have bilen at de må komme igen en anden dag, fordi de ikke kan finde bilen på disse enorme parkeringspladser.

 

Turen hjemad gik over Hannover, hvor vi var på en lille byrundtur, hvor vi bl.a. så ruinen af en Gl. kirke fra 1600 tallet.

Sidste stop på turen var ved Ralf Schumackers Gokart center ved Bispering. Her kørte vi sammen med 14 andre på en 600 meter lang indendørsbane. Det var en kanon god oplevelse og for nogle af eleverne var det første gang at de prøvede at køre i gokart.

Det var ikke nemt at komme videre....

Elitesmiley

Se vores tilsynsbesøg ved at klikke på billedet.

Arbejdstilsynet

Se vores seneste besøg af arbejdstilsynet

Støt børns vilkår

Støt Børns Vilkår