Syd
§66 stk. 1 nr. 5 samt §107
Nord
§66 stk. 1 nr. 5 samt §107
Skibene
Intern-/dagskole
Der er fokus på alsidig læring, med den enkelte unges potentialer og kompetencer i centrum.
Formålet med undervisningen i Maritimfag er at styrke elevernes fortrolighed med livet til søs, at give eleverne glæde ved naturen og at sikre at eleverne kan færdes til søs på forsvarlig og sikker vis.
En udfordrende og livsbekræftende programflade, som styrker sjæl og krop og åbner op for viljen til flere sejre.
Gennemførelse af programflader med ”Ribbåden” styrker den unge individuelt i form af oparbejdelse af faglig robusthed og troen på egne kræfter.
Dette baner vejen for større social forståelse og indsigt for den enkelte, som helt naturligt skal bruges i det sociale samspil og den nødvendige afhængighed af hinanden ombord på et skib.
Vi ser disse socialiserende programflader og samvær, som vigtige elementer for de unge i træning til at kunne tage uddannelser, begå sig på fremtidige arbejdspladser og i øvrigt i andre sociale sammenhænge i deres fremtidige liv.
Speedbådscertifikat
Faget indeholder kendskab til lovgrundlaget, søvejsregler, vigeregler, signaler, navigation, praktisk sømandskab, motorlære, miljø og sikkerhed.
Eleverne lærer at manøvrere båden i høj og lav fart, samt tillægningsprocedurer. De lærer søens færdselsregler og betydningen af bøjer og båker, afgivelse af forskellige nødsignaler og lærer forståelse for udtrykket godt sømandsskab.
Ribbåden bruges især til base for dykningen, samtidig til vandaktiviteterne: vandski, kneeboard og waveboard, ligeledes er det et fantastisk sikkerhedsredskab, som følgebåd ved surfing og kajak.

