Vi har siden starten i 1998 haft stor succes i vores socialpædagogiske arbejde gennem vores maritime profil. Vi har gjort os mange erfaringer og set mange unge blomstre igennem maritime aktiviteter.
Der bliver brudt mange grænser, selvtilliden og livsglæden kommer til at sprudle. Livsglæde og selvtillid er grunden for alle former for læring, i skolen, i fritiden, i det sociale og den unges indre og ydre arena.
Den maritime profil giver rig mulighed for at lære ad den praktiske vej, teori bliver omsat til praksis eller praksis bliver omsat til teori.
I det sejlende klasseværelse åbnes der op for den maritime verden – for de fleste en uudforsket verden. Her skabes mulighed for at tage speedbådscertifikat og praktisk duelighedsbevis.
Yderligere kan man lære at stå på vandski, waveboard, kneeboard, ligeledes surfing og kajak.
Eleven lærer godt sømandsskab til videre brug gennem navigation i livet. Mødet med disse sejrsbekræftende udfordringer giver troen på egne kræfter.
Endnu en udfordrende programflade er dykkerverdenen. Eleven har mulighed for at tage dykkercertifikater under Padi systemet, hvor følgende beviser kan erhverves: OWD, AOWD, Rescue Diver, EFR og Dive Master.
En helt fantastisk verden åbner sig, hvor samarbejde og respekt sættes i højsæde. Her er man fuldstændig afhængig af sin buddy, hvilket skaber gensidig tillid til styrkelse af det personlige selvværd.
”Dynekilen” er et jernskib under 24 m, der er godkendt som lastskib med plads til 12 passagerer og med besætningsfastsættelse på 2 mand.
”Dynekilen” er konstrueret, som følgende:
Formålet med sejlads er at få eleven til at skifte fra at være passiv passager til at være aktivt sejlende og tage del i livet ombord.
Disse mange sejre til søs kan så tages med i land, så aktiv deltagelse i landfaste begivenheder pludselig bliver en selvfølgelighed.
Gennemførelse af togt og programflader med ”Dynekilen” styrker den unge individuelt i form af oparbejdelse af faglig robusthed og troen på egne kræfter. Dette baner vejen for større social forståelse og indsigt for den enkelte, som helt naturligt skal bruges i det sociale samspil og den nødvendige afhængighed af hinanden ombord på et skib.
Vi ser disse socialiserende programflader og samvær, som vigtige elementer for de unge i træning til at kunne tage uddannelser, begå sig på fremtidige arbejdspladser og i øvrigt i andre sociale sammenhænge i deres fremtidige liv.
Formålet med ”Dynekilen” er at gøre tilbuddet på Søgårdhus tidssvarende.
Dynekilens bemandingsfastsættelse på to mand er medvirkende til at gøre skibet multifunktionelt, da vi lynhurtigt kan flytte landbasen til søs for at intensivere de sociale aspekter. Samtidig er skibet udstyret, således at det kan bruges hele året og konstant med faglig og social udvikling for øje.
Multifunktionen danner grundlag for at redskabet kan bruges både som dagskurser ved siden af de længevarende kurser. Dette åbner op for at elev, som voksen kan gøre brug af tilbuddet, som andre rammer for ”klasseværelset”.
En anden meget vigtig faktor er også at der åbnes op for et helt nyt akutafsnit.
MOB, mand-over-bord
Dynekilen er udstyret med en MOB-båd, et sikkerhedsudstyr til at hente eventuelle overbordfaldne.
Vi har vores eget Mob-bådsbevis, der indeholder teori og praktisk træning i håndtering og styring af gummibåden i forskellige vejrforhold.
Eleven skal have kendskab til Motor 50 HK, binde knob, maritime udtryk, vigeregler, relevante nødsignaler/signal for bugsering, forklare brugen af alt udstyr + ekstra udstyr til MOB-båden, lægge til kaj og stilleliggende skib og skal kunne samle en person op.
Navigation
Eleven skal forstå og lære at der ligesom på land også findes færdselsregler på havet. Eleven undervises i gradnet, søkort, kursberegning, strøm, afdrift, kompasset, misvisning, deviation, retninger, distance, fart og tid, stedbestemmelse, navigationsinstrumenter, Radar Plotting Diagram.
Navigationen giver adgang til at erhverve søsportens duelighedsbevis og senere yachtskipper.
Motorlære
med afsluttende motorpasserbevis.
Motorens opbygning - kølevandssystemet - forbrændingssystemet – fejlfinding.
Mulighed for at lære at styre et skib for sejl alene, at nå fra et punkt til et andet kun med vindens kraft kan der sagtens gå sport i og forståelse for vindens virkning på sejlet gør sejladsen hurtigere. Stilheden ombord, når vi kun sejler for sejl, er udviklende for sjælen for både voksne og unge.
Formålet med sejlads med Viking er primært, som det sejlende klasseværelse, hvor man inde i specialundervisningen har mulighed for undervisning langt væk fra det, for mange af vores unge, modbydelige klasseværelse.
Dog er vores undervisningssystem bygget op således at alt, hvad vi laver ombord peger hen imod skoledelen, da vi jo ligegyldigt, hvor vi er, har forbindelse til skolens digitale bibliotek.
Viking bruges meget til de første ture til søs, hvor man i mindre grupper kan få snust til det at se Danmark fra en noget anden side, og derigennem ikke mindst erkende sine egne styrker og mulige svagheder.
Det tætte samvær ombord på Viking gør at dagligdagens nødvendigheder automatisk bliver en rutine, der er udviklende for alles vel ombord, færdigheder der umiddelbart kan bruges i land (på skolen).
Viking er et smidigt skib, der inden for ganske få timer kan finde læ, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt for humøret ombord
Viking bruges også til navigationsundervisning til duelighedsbevis og yachtskipper, meget er nået, når det er elever, der er i stand til at udstikke kursen og få skibet sikkert frem både nat og dag.
Navigation
Eleven skal forstå og lære at der ligesom på land også findes færdselsregler på havet. Eleven undervises i gradnet, søkort, kursberegning, strøm, afdrift, kompasset, misvisning, deviation, retninger, distance, fart og tid, stedbestemmelse, navigationsinstrumenter, Radar Plotting Diagram.
Navigationen giver adgang til at erhverve søsportens duelighedsbevis og senere yachtskipper.
Motorlære
med afsluttende motorpasserbevis.
Motorens opbygning - kølevandssystemet - forbrændingssystemet – fejlfinding.
Mulighed for at lære at styre et skib for sejl alene, at nå fra et punkt til et andet kun med vindens kraft kan der sagtens gå sport i og forståelse for vindens virkning på sejlet gør sejladsen hurtigere. Stilheden ombord, når vi kun sejler for sejl, er udviklende for sjælen for både voksne og ung
Valiant, en rib båd på 7,5 meter med alt sikkerhedsudstyr i top.
Et unikt redskab til at tage speedbådscertifikat, som er kravet til at føre båden.
Formålet med undervisningen i Maritimfag er at styrke elevernes fortrolighed med livet til søs, at give eleverne glæde ved naturen og at sikre at eleverne kan færdes til søs på forsvarlig og sikker vis.
En udfordrende og livsbekræftende programflade, som styrker sjæl og krop og åbner op for viljen til flere sejre.
Gennemførelse af programflader med ”Ribbåden” styrker den unge individuelt i form af oparbejdelse af faglig robusthed og troen på egne kræfter.
Dette baner vejen for større social forståelse og indsigt for den enkelte, som helt naturligt skal bruges i det sociale samspil og den nødvendige afhængighed af hinanden ombord på et skib.
Vi ser disse socialiserende programflader og samvær, som vigtige elementer for de unge i træning til at kunne tage uddannelser, begå sig på fremtidige arbejdspladser og i øvrigt i andre sociale sammenhænge i deres fremtidige liv.
De mange både små og store sejre til søs skal give de unge en indre tro på at de er noget værd, at de kan noget, og herigennem begynde at tage aktivt del og ansvar i deres egen personlige udvikling.
Den faste struktur med rammer, krav og ansvar der er ombord på et sejlskib er en god og udviklende kontrast til den ellers flydende hverdag mange unge i det moderne samfund er vokset op i.
"Den Store Bjørn” er et tidligere fyrskib bygget i 1902.
Ombygget til tremastet skonnert i 1980, hvilket gjorde den til Danmarks største sejlende træskib. ”Den Store Bjørn” har krydset Atlanten flere gange, deltaget i Tallships Race og sejlet de danske farvande tynde.
Besætningen til at sejle ”Den Store Bjørn” world wide er en sætteskipper, en styrmand, to matroser og en motorpasser.
”Den Store Bjørn” er konstrueret, som følgende:
Formålet med sejlads er at få eleven til at skifte fra at være passiv passager til at være aktivt sejlende og tage del i livet ombord. Disse mange sejre til søs kan så tages med i land, så aktiv deltagelse i landfaste begivenheder pludselig bliver en selvfølgelighed.
Gennemførelse af togt og programflader med ”Den Store Bjørn” styrker den unge individuelt i form af oparbejdelse af faglig robusthed og troen på egne kræfter. Dette baner vejen for større social forståelse og indsigt for den enkelte, som helt naturligt skal bruges i det sociale samspil og den nødvendige afhængighed af hinanden ombord på et skib.
Vi ser disse socialiserende programflader og samvær, som vigtige elementer for de unge i træning til at kunne tage uddannelser, begå sig på fremtidige arbejdspladser og i øvrigt i andre sociale sammenhænge i deres fremtidige liv.
Formålet med ”Den Store Bjørn” er især at give eleven den unikke mulighed for at snuse til værdierne fra den gamle stolte søfartsnations tid, hvor
man var meget tættere og meget mere afhængig af naturens luner.
Samtidig opdage at man ved fælles kraft stadig kan få denne store skude til at bevæge sig uden nutidens teknologiske midler. Ydermere bekræftes man i nødvendigheden i at gøre de daglige pligter, da det på et skib bliver meget tydeligt, såfremt de ikke laves. Ligeledes kommer man på gyngende grund, hvilket helt sikkert, dog ikke uden sværdslag, flytter tolerant adfærd.
MOB, mand-over-bord
”Den Store Bjørn” er udstyret med en MOB-båd, et sikkerhedsudstyr til at hente eventuelle overbord-faldne.
Vi har vores eget Mob-bådsbevis, der indeholder teori og praktisk træning i håndtering og styring af gummibåden i forskellige vejrforhold.
Eleven skal have kendskab til motor 20 HK, binde knob, maritime udtryk, vigeregler, relevante nødsignaler/signal for bugsering, forklare brugen af alt udstyr + ekstra udstyr til MOB-båden, lægge til kaj og stille liggende skib og skal kunne samle en person op
Navigation
Eleven skal forstå og lære at der ligesom på land også findes færdselsregler på havet. Eleven undervises i gradnet, søkort, kursberegning, strøm, afdrift, kompasset, misvisning, deviation, retninger, distance, fart og tid, stedbestemmelse, navigationsinstrumenter, Radar Plotting Diagram.
Navigationen giver adgang til at erhverve søsportens duelighedsbevis.
Motorlære med afsluttende motorpasserbevis.
Motorens opbygning - kølevandssystemet - forbrændingssystemet - fejlfinding
PADI-instruktørerne på skolen finder undervisningsmetoderne i PADI virkelig velegnede til vores elever.
Et emne kommer til forståelse dels ved brug af hørelse, syn og berøring, dels ved selvstændig studie og stopprøver, hvilket derefter fører til den nødvendige del af de praktiske øvelser - først i beskyttet vand og derefter i åbent hav.
Eleven bliver hele tiden bekræftet i sin kunnen og en positiv sætning er: ”Du har nu lært”. Samtidig med at vi bevæger os ind i den forunderlige undervandsverden, må vi erkende vores begrænsninger.
Det er store udfordringer vi møder under havoverfladen, hvilke altid bliver behandlet med respekt og omtanke. Sejren, glæden, læreprocessen, respekten, ønsket om mere - er positive og grundlæggende elementer vi umiddelbart tager med ind i klassen! Grundlaget for lærdom og udvikling er skabt.
Vi dykker efter PADI systemet og der er pt. tilknyttet 3 PADI-instruktører til Søgårdhus
Skindiver:
Snorkel dykning med maske, finner og vest.
OWD:
Open Water Diver, grundkursus i dykning med komprimeret luft ned til 18 meter. Kurset er modul opbygget med teoretiske prøver og træning i beskyttet vand afsluttende med øvelser i åbent vand.
AOWD
Advanced Open Water Diver, udvidet dykkerkursus med navigationsdyk, dybdedyk til 30 meter, vragdyk, multilevel dyk.
EFR:
Emergency First Respons, dykkerrelateret førstehjælpskursus.
Rescue Diver:
Redningsdykker, hvor der arbejdes meget med aflæsning af symptomer til forebyggelse af ulykker og meget praktisk træning i redning.
Dive Master:
Første skridt ind i de professionelles rækker, hvor eleven er med som instruktørens højre hånd, træne øvelser med nye elever, og lære at være leder og guide på ture for uddannede dykkere.
Specialities:
Fx speciality i vragdyk, natdyk,
Vindsurfing
Vindsurfing med finmotorik og balance i højsædet og samtidig få den første forståelse af vindens påvirkning på et sejl.
Vandski - kneeboard - waveboard
Selvtillidsbekræftende og sejrsrelaterede vandaktiviteter, der er med til at give den enkelte sejre, der igen åbner for også her at udvikle social forståelse og sammenhold under mottoet, ”du bliver meget dygtigere ved at give din kunnen videre til andre”.