Vi har over 25 års erfaring i arbejdet med målgruppen, dvs.
Vi arbejder anerkendende, ressourceorienteret og i overensstemmelse med den enkelte unges ønsker og behov..
Vi udarbejder udviklingsplaner med individuelle mål og udarbejder statusrapporter hver 6. måned med udgangspunkt i den enkelte kommunes handleplan. Første plan udarbejdes 3 måneder efter anbringelsen.
Da begge steder er godkendt til §107-pladser, giver det mulighed for at sikre kontinuitet, og lade en borger blive i sine vante omgivelser efter det fyldte 18. (23.) år.
Nye elever visiteres gennem forstander Tom Madsen.
Efter indledende kontakt forventer vi at modtage relevante akter samt handleplan jvf. servicelovens §140 således at der kan udarbejdes et tilbud. Almindeligvis har vi besøg af sagsbehandler, kommende elev og forældre inden endelig anbringelse.
Skoleanbringelse visiteres gennem PPR Kolding og PPR Aabenraa
Opholdstakst efter SEL § 43 stk. 1 nr. 6 er 78.241,00 kr. pr. måned Følgende grundelementer er indeholdt i ydelsen: Opholdstaksten dækker ikke udgifter til medicin ved kroniske eller længerevarende sygdom, speciallæger, tandlæger, briller eller ekstern psykologisk behandling. Varighed Opfølgning Botilbudstakst aftales individuelt med udgangspunkt i den enkelte unges behov. Følgende grundelementer er indeholdt i ydelsen ved normalt, stort støttebehov: Botilbudsstaksten dækker ikke udgifter til selvforsørgelse, medicin ved kroniske eller længerevarende sygdom, speciallæger, tandlæger, briller eller ekstern psykologisk behandling. Varighed Opfølgning Efterværnstakst aftales individuelt med udgangspunkt i den enkelte unges behov. Følgende grundelementer er indeholdt i ydelsen: Udslusningstaksten dækker ikke udgifter til medicin ved kroniske eller længerevarende sygdom, speciallæger, tandlæger, briller eller ekstern psykologisk behandling. Varighed Opfølgning Dagskoletakst for intern skole efter FSL §3 er 32.425,00 kr. pr. måned Dagskoletaksten dækker dagskolens aktiviteter inden for den normale normering. Dagskoletaksten dækker ikke omfattende enkeltundervisning. Individuel skærmning i akut opstået situation er IKKE en del af priserne. Skærmning iværksættes efter aftale og med særskilt betaling. BEMÆRK! STU Individuelt-45.000,00 – 72.912,00 pr. mdr. afhængigt af støtte behov STU program Individuelt- 15.000- 25.000 pr. mdr.Opholdspris § 43 stk. 1 nr. 6
ADL-træning.
Efter aftale. Typisk 1-3 år.
Opholdspris §107
ADL-træning.
Efter aftale.
Efterværnspris § 95, 96, 113 & 114
Efter aftale. Typisk 1-3 år.
Dagskoletakst
Takster for kommunale tilbud er fratrukket udgifter til moms, mens takster for private tilbud er inkl. moms. Takster for private tilbud er derfor gennemsnitligt en smule højere (ca. 6 %), men kommunen kan få refusion for den indirekte betalte moms.
STU
Socialtilsyn Syd fører driftsorienteret tilsyn med Søgårdhus efter Socialministeriets retningslinjer, jf. § 6 i lov om Socialtilsyn. Budgetter og opholdstakster godkendes af Socialtilsyn Syd.
Alle midler som opholdsstedet modtager fra kommuner, dvs. opholdsbetaling for henviste borgere, anvendes i overensstemmelse med de godkendte budgetter, med det formål at støtte den enkelte borger ift. personlig udvikling. Udviklingsmålene er beskrevet i den anbragte unges handleplan, jf. SEL §140, som udfærdiges af den anbringende kommune.
Alle offentlige midler bliver fuldt ud afregnet og revideret ift. dette formål, og bliver ikke, og kan heller ikke, bruges til noget andet formål.
Søgårdhus SYD er godkendt som socialpædagogisk opholdssted jf. SEL § 43 stk. 1 nr. 6 og § 107 med plads til 18 elever.
Søgårdhus NORD er godkendt som socialpædagogisk opholdssted jf. SEL § 43 stk. 1 nr. 6, § 32 stk. 1 nr. 7, § 95, 96, 113 & 114 og § 107 med plads til 25 elever.
Socialtilsyn Syd fører tilsyn med Søgårdhus efter Socialministeriets retningslinjer, jf. § 6 i lov om Socialtilsyn.
Skibene “Den Store Bjørn”, "Viking" og "Dynekilen" er godkendt som afdelinger på Søgårdhus af Socialtilsyn Syd og sikkerhedsmæssigt af Søfartsstyrelsen.
Eleverne kan tage på sejlture af kortere eller længere varighed.
På Søgårdhus betegner vi alle som lærere.
Alle har noget at lære fra sig.
Alt i livet er en læreproces.
Vi lærer (EDU) alle bedst i trygge omsorgsfulde (CARE) omgivelser.
Tiden på Søgårdhus er således gennemsyret af læring og omsorg, EDUCARE.
Vores pædagogiske fundament er eklektisk, da vi bruger en bred vifte af pædagogiske tilgange, som vi tilpasser med udgangspunkt i den enkeltes særlige vekslende behov og forudsætninger.
Vi anvender mest en systemisk jeg-støttende relationspædagogik.
Systemisk tankegang er først og fremmest optaget af relationer mellem mennesker. Vi og alle andre er en del af hinandens skæbne. Vores psykiske liv og velbefindende er afhængig af, at vi trives i omsorgsfulde og nærværende relationer.
Vores hverdag er baseret på respekt, anerkendelse, rummelighed og dialog.
Vi mener det er alfa og omega at give den enkelte unge den CARE der ofte har manglet igennem dennes opvækst.
Omgangen med den enkelte unge er præget af individuelle aftaler og mål, og vores dagligdag er præget af grænsesøgende programflader og oplevelser igennem vores maritime profil, gode rammer for fart og spænding samt spændende rejser der udvider og åbner den unges horisont. Dette skal hjælpe, støtte og motivere den unge til nærmeste udviklingszone bogligt, fagligt og socialt. Dette mener vi, er den bedste måde at støtte og stimulere den unge til at opbygge varig tro på eget værd, og tage ansvar for egen udvikling, også efter Søgårdhus.
På Søgårdhus arbejder vi ud fra, at vores medarbejdere kan se bagved den unges adfærd og se muligheder fremfor begrænsninger. Vores opgave er at finde et fælles tredje og få skabt en hverdag omkring den unge, hvor fundamentet for arbejdet og fremskridtet ligger i tilliden mellem de voksne og de unge.
Derfor arbejder vi også ud fra følgende tilgange og metoder:
Individuel tilgang
Vi arbejder med en høj grad af faglighed og har en individuel tilgang til de unge. Vi tilpasser vores pædagogiske rammer i forhold til den enkelte unge og har for øje, at målgruppen er differentieret, og at vi derfor skal kunne arbejde forskelligt med de muligheder, forhistorier, valg og barrierer, som hver ung har med sig.
Klare regler i dagligdagen
Metoden er dialogbaseret med en anerkendende tilgang og med stor fokus på lige dén form for pædagogik, som bør tilpasses den unge jf. ovennævnte metoder. Dette i tydelige rammer, hvor personalet sætter dagsordenen, hvor der er klare regler i dagligdagen, og der er tilrettelagt et dagsprogram for hver af de unge; dette enten i samarbejde med PPR, UU eller Jobcenteret; alt afhængig af den unges alder og formåen.
Vi kan modtage unge m/k i alderen 14 – 23 år, typisk med problemer hidrørende fra omsorgssvigt. (Se mere under Målgruppe.)
Vi har en ungegruppe som er glade for at være på stedet, og som er gode til tage sig af nye medlemmer i fællesskabet.
Vi kan også modtage unge akut, samt unge som har behov for et kortere observationsforløb.
Kontakt
Tom Madsen
tom@soegaardhus.dk
tlf. 21 26 25 16
Vi kan modtage unge m/k i alderen 14 – 23 år, typisk med problemer hidrørende fra omsorgssvigt. (Se mere under Målgruppe.)
Vi har en ungegruppe som er glade for at være på stedet, og som er gode til tage sig af nye medlemmer i fællesskabet.
Vi kan også modtage unge akut, samt unge som har behov for et kortere observationsforløb.
Kontakt
Tom Madsen
tom@soegaardhus.dk
tlf. 21 26 25 16